Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
swidwin.prv.pl
"SZLAK SOLNY" - czerwony, 38,7 km PDF Drukuj Email
Turystyka - Szlaki piesze i rowerowe

Nazwa szlaku przypomina dawny trakt handlowy, którym prowadzona była wymiana towarów z Wielkopolski na kołobrzeską sól.

W tej części szlak wiedzie przez najpiękniejsze krajobrazowo tereny Pojezierza Drawskiego. Dla zapewnienia ich ochrony został utworzony w 1979 roku Drawski Park Krajobrazowy obejmujący 41,430 ha. Na trasie wędrówki dwa rezerwaty - krajobrazowy "Dolina Pięciu Jezior" i ornitologiczny "Jezioro Prosino". Jedyny dobrze przejezdny rowerem odcinek to Kluczewo - Stare Drawsko. Szlak w ogóle nie nadaje się do jazdy rowerowej w uroczysku "Wilcze Jary", Dolinie Pięciu Jezior, a trudności mogą wystąpić również na podmokłej ścieżce wzdłuż jeziora Drawsko.

0,0 Węzeł szlaków przy Dworcu PKS w Połczynie Zdroju (pl. Tysiąclecia). Tu mają początek szlaki: żółty spacerowy wokół uzdrowiska, czarny przyrodniczy do Złocieńca i niebieski do Czaplinka przez Luboradzę. Od dworca PKS odchodzimy wraz ze szlakami żółtymi i czarnymi ul. Żymierskiego. Za browarem skręcamy w prawo do ul. Warszawskiej.

0,5 Następnie idziemy w lewo i na skrzyżowaniu szos wylotowych w kierunku Wałcza i Drawska Pomorskiego skręcamy w prawo w ul. Zdrojową. Wzdłuż sanatoriów i parku zdrojowego osiągamy zachodni skraj parku, przechodzimy przez most na Wogrze i ulicą Sobieskiego wychodzimy z miasta. Początkowo asfaltową aleją spacerową, następnie zarastającą drogą wychodzimy w Międzyborzu - obok bramy wjazdowej Sanatorium Borkowo.

3,6 Przy źródełku wód mineralnych skręcamy w prawo, następnie mijamy z prawej zabudowania PGR Ostrowąs i dochodzimy do lasu z pięknym drzewostanem bukowo-olchowym. Przechodzimy dwukrotnie przez strumyk z licznymi źródłami i na polanie skręcamy w lewo na podmokłą łąkę, za którą wkraczamy w uroczysko "Wilcze Jary". Dwukrotnie przecinamy płynący wąwozem wartki strumyk z korytem pełnym głazów i wykroków. Mijamy jary o stromych, zalesionych brzegach i dochodzimy do drogi leśnej, gdzie skręcamy w lewo. Następnie podążając w kierunku południowo-wschodnim dochodzimy do wąwozu i jego skrajem, dalej przez las osiągamy szosę Połczyn Zdrój - Drawsko Pomorskie. Szlak teraz skręca w prawo (znaki czarne biegną prosto) i asfaltem pod górę wychodzimy na skraj lasu. Tu ponownie z lewej dochodzą znaki czarne. Mijamy pojedyncze gospodarstwa, stację przekaźnikową tv na murowanej, kwadratowej wieży i dochodzimy do skrzyżowania szos. Kierujemy się w lewo i przez pola dochodzimy do wsi Kłokowo.

9,2 Mijamy zabudowania PGR, zaniedbany park podworski i schodzimy nad zachodni skraj jeziora Kłokowskiego.

10,6 Przy przystanku PKS (nieliczne połączenia) Lipno 1 schodzimy z szosy w lewo pomiędzy zabudowania. Na rozwidleniu kierujemy się w lewo, mijamy dawny cmentarz (stąd widok na jezioro) i drogą polną osiągamy południowo-wschodni skraj jeziora Kłokowskiego. Obchodzimy z lewej gospodarstwo, za którym w prawo - na wzniesienie odchodzą znaki czarne. Przez pola, następnie skrajem lasu i łąk podążamy w kierunku północno-wschodnim. Mijamy kolejno dwie polany i wzdłuż potoku osiągamy skraj lasu. Przez łąkę wychodzimy z doliny Wogry na brukowaną drogę i skręcamy w prawo mając naprzeciw zabudowania PGR w miejscowości Lipno 2.

13,2 Stąd widok w kierunku północnym na dolinę Wogry i niewielkie jeziorko. Mijamy po lewej niewielki staw, następnie za wzniesieniem pojedyncze gospodarstwo. Śródpolną, wysadzaną drzewami drogą docieramy do kilku zabudowań należących do wsi Czarnkowie. Mijamy po lewej zabytkową chałupę o konstrukcji szachulcowej, naprzeciw niej na słupie bocianie gniazdo. Dochodzimy do kolejnego gospodarstwa, za którym, przy transformatorze, skręcamy w lewo w drogę polną ze skarpami porośniętymi dziką różą i jeżynami. Mijamy kolejną zabytkową chałupę szachulcową z XIX wieku i dochodzimy do kolejnych wiejskich gospodarstw i za nimi wychodzimy na drogę o nawierzchni brukowej i skręcamy w lewo. Droga skręca w prawo i przez las obniża się do Doliny Pięciu Jezior. Za zakrętem schodzimy przez las w lewo do biegnącej równolegle leśnej drogi, przecinamy bruk i dochodzimy lasem do pojedynczych zabudowań.

16,5 Stąd brukiem można dojść do przystanku PKS na trasie Połczyn Zdrój - Czaplinek położonego w odległości 200 metrów. Od zabudowań szlak wiedzie pod linią energetyczną trawiastym stokiem na górną krawędź doliny. Pod nami jezioro Głębokie, jedno z pięciu nanizanych na nitkę górnej Drawy. Trasa prowadzi teraz skrajem pola i porośniętej chaszczami krawędzi doliny. Zataczamy łuk w kierunku wschodnim i drogą dochodzącą z prawej od samotnego gospodarstwa wychodzimy nad trawiasty stok doliny. Schodzimy ścieżką do dochodzącej z prawej drogi polnej i wychodzimy przez mostek na Drawie na szosę Połczyn Zdrój - Czaplinek. Skręcamy w prawo, teraz szlak prowadzi drogą biegnącą podnóżem stromego i wysokiego stoku porośniętego lasem bukowym.

19,0 Z prawej od szosy dochodzi jezioro Małe. Za jeziorem schodzimy z asfaltu w prawo, przechodzimy mostkiem przez Drawę i podmokłą drogą leśną, a następnie ścieżką pokonujemy zachodnie zbocze doliny. Początkowo skrajem zalesionej krawędzi, następnie drogą polną podążamy na południe. Mijamy kilka zabudowań kolonii Kluczewo. Wzdłuż trasy porozrzucane są liczne pagórki, między nimi mokradełka i zagajniki.

22,7 Na skraju wsi wychodzimy na dochodzącą z prawej szosę z Nowego Worowa. W centrum wsi na rozwidleniu z kościołem kierujemy się w lewo. Jednonawowy kościół neogotycki p.w. św. Jana Chrzciciela wybudowany został w 1850 roku. Posiada pięcioboczne zamknięte prezbiterium i wieżę zwieńczoną hełmem piramidalnym. Przy ulicy Gminnej wzniesiono w 1966 roku pomnik z trzech bloków granitowych poświęconych żołnierzom 9 pp 3 Dywizji Piechoty. Na podstawie pomnika Krzyż Walecznych.

23,3 Na następnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i obniżamy się do szosy Połczyn Zdrój - Czaplinek. Wychodzimy w prawo na asfalt przy przystanku PKS Kluczewo. Droga wiedzie na południe wzdłuż widocznego z lewej jeziora Prosino (powierzchnia 115 ha). Brzegi jeziora są na ogół niedostępne, a nadjeziorne mokradła i szuwary stanowią miejsce lęgowe ptactwa wodnego i błotnego, m.in. łabędzi. Z tego powodu został tutaj utworzony rezerwat ornitologiczny. Dochodzimy do skrzyżowania z drogą bitą i skręcamy w lewo. Przez pola - obchodząc południowy skraj jez. Prosino - docieramy do niewielkiej wioski Prosinko.

26,3Przed zabudową przechodzimy przez most na Drawie. Szlak prowadzi między domami, następnie - przed południowo-wschodnim krańcem miejscowości skręcamy w prawo na kolejny most na rzece. Droga prowadzi w kierunku południowym przez pola i zagajniki, zachodnim skrajem doliny Drawy, do osady Huta Drawska.

27,9 Mijamy kolejne zagajniki, następnie odchodzimy w prawo przez las sosnowy od doliny rzecznej. Na skraju lasu i pól dochodzą z drogą z lewej znaki zielone. Stąd do ośrodka "Eden" nad jeziorem Żerdno w lewo 600 metrów. Szlak wychodzi na szosę Połczyn Zdrój - Czaplinek i dalej w lewo asfaltem wchodzi do Starego Drawska, obok zachodniego skraju jeziora Żerdno (powierzchnia 205 ha, głębokość 36 metrów) zwanego również Srebrnym.

31,0 Tu również przystanek PKS linii Połczyn Zdrój - Czaplinek. We wsi z prawej mijamy restaurację i drogę dojazdową do kolejnego ośrodka wypoczynkowego górników i przechodzimy przez most na Drawie łączącej jez. Żerdno z widocznym po prawej jeziorem Drawsko. Przed nami zabytkowy kościół neogotycki p.w. Wszystkich Świętych z 1870 roku bez wieży. Wzniesiony został z cegły i kamieni polnych. Posiada charakterystyczne dla neogotyku szczyty schodowe ze sterczynami. Zaraz za kościołem na wzgórzu położone są ruiny zamku Drahim. W tym najwęższym na wzgórzu smyku między jeziorami miejscu joannici w XIII wieku wznieśli warownię. Rozbudowana przez Jagiełłę, strzegła od północy granic Wielkopolski. Od 1763 roku w ruinie, zachowały się mury kwadratowego dziedzińca z zarysem fundamentów i studni. Spod murów zamku widok na oba jeziora. Opuszczamy miejscowość drogą wiodącą południowym brzegiem jeziora Żerdno. Po prawej zalesiony Półwysep Drawski. Na krańcu tego półwyspu u brzegów jeziora Drawsko około 1 kilometra od wsi znajduje się grodzisko wyżynne otoczone fosą z VIII - IX wieku.

32,9 Szosą odbijamy od jeziora w kierunku południowym. Na skraju lasu schodzimy w prawo i docieramy do ścieżki wędkarskiej wiodącej brzegiem jeziora Drawsko. Ten odcinek trasy jest szczególnie uciążliwy podczas długotrwałych opadów. Rowerzyści powinny z tego miejsca dojechać do Czaplinka szosą. Wędrujemy wzdłuż brzegu jeziora na południe. Obok szlaku kilka ośrodków wypoczynkowych - "Nortech", "Zodiak" i "Drawtur". Istnieje możliwość rozbicia namiotu.

36,8 Drogą dojazdową do ostatniego ośrodka wychodzimy w Czaplinku na szosę wlotową z Połczyna Zdroju przy kempingu i miejskim kąpielisku, naprzeciw stacji benzynowej. Mijamy stadion i amfiteatr i ulicą Drahimską wchodzimy obok zajazdu "Czapla" do centrum miasta. Skręcamy w lewo, mijamy restaurację "Pomorska" (specjalnością kuchni jest łowiona na drawskich jeziorach sielawa), a następnie w prawo. Wychodzimy na rynek z zabytkową zabudową.

38,7 Ulicą Moniuszki dochodzimy do ulicy Dąbrowskiego i wspólnie z dochodzącymi z lewej znakami niebieskimi skręcamy w prawo do placu 3 Maja. Tu przy dworcu PKS koniec naszego szlaku i zarazem niebieskiego.