This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
swidwin.prv.pl
"SZLAK SOLNY" - czerwony, 38,7 km PDF Drukuj Email
Turystyka - Szlaki piesze i rowerowe

Nazwa szlaku przypomina dawny trakt handlowy, którym prowadzona była wymiana towarów z Wielkopolski na kołobrzeską sól.

W tej części szlak wiedzie przez najpiękniejsze krajobrazowo tereny Pojezierza Drawskiego. Dla zapewnienia ich ochrony został utworzony w 1979 roku Drawski Park Krajobrazowy obejmujący 41,430 ha. Na trasie wędrówki dwa rezerwaty - krajobrazowy "Dolina Pięciu Jezior" i ornitologiczny "Jezioro Prosino". Jedyny dobrze przejezdny rowerem odcinek to Kluczewo - Stare Drawsko. Szlak w ogóle nie nadaje się do jazdy rowerowej w uroczysku "Wilcze Jary", Dolinie Pięciu Jezior, a trudności mogą wystąpić również na podmokłej ścieżce wzdłuż jeziora Drawsko.

0,0 Węzeł szlaków przy Dworcu PKS w Połczynie Zdroju (pl. Tysiąclecia). Tu mają początek szlaki: żółty spacerowy wokół uzdrowiska, czarny przyrodniczy do Złocieńca i niebieski do Czaplinka przez Luboradzę. Od dworca PKS odchodzimy wraz ze szlakami żółtymi i czarnymi ul. Żymierskiego. Za browarem skręcamy w prawo do ul. Warszawskiej.

0,5 Następnie idziemy w lewo i na skrzyżowaniu szos wylotowych w kierunku Wałcza i Drawska Pomorskiego skręcamy w prawo w ul. Zdrojową. Wzdłuż sanatoriów i parku zdrojowego osiągamy zachodni skraj parku, przechodzimy przez most na Wogrze i ulicą Sobieskiego wychodzimy z miasta. Początkowo asfaltową aleją spacerową, następnie zarastającą drogą wychodzimy w Międzyborzu - obok bramy wjazdowej Sanatorium Borkowo.

3,6 Przy źródełku wód mineralnych skręcamy w prawo, następnie mijamy z prawej zabudowania PGR Ostrowąs i dochodzimy do lasu z pięknym drzewostanem bukowo-olchowym. Przechodzimy dwukrotnie przez strumyk z licznymi źródłami i na polanie skręcamy w lewo na podmokłą łąkę, za którą wkraczamy w uroczysko "Wilcze Jary". Dwukrotnie przecinamy płynący wąwozem wartki strumyk z korytem pełnym głazów i wykroków. Mijamy jary o stromych, zalesionych brzegach i dochodzimy do drogi leśnej, gdzie skręcamy w lewo. Następnie podążając w kierunku południowo-wschodnim dochodzimy do wąwozu i jego skrajem, dalej przez las osiągamy szosę Połczyn Zdrój - Drawsko Pomorskie. Szlak teraz skręca w prawo (znaki czarne biegną prosto) i asfaltem pod górę wychodzimy na skraj lasu. Tu ponownie z lewej dochodzą znaki czarne. Mijamy pojedyncze gospodarstwa, stację przekaźnikową tv na murowanej, kwadratowej wieży i dochodzimy do skrzyżowania szos. Kierujemy się w lewo i przez pola dochodzimy do wsi Kłokowo.

9,2 Mijamy zabudowania PGR, zaniedbany park podworski i schodzimy nad zachodni skraj jeziora Kłokowskiego.

10,6 Przy przystanku PKS (nieliczne połączenia) Lipno 1 schodzimy z szosy w lewo pomiędzy zabudowania. Na rozwidleniu kierujemy się w lewo, mijamy dawny cmentarz (stąd widok na jezioro) i drogą polną osiągamy południowo-wschodni skraj jeziora Kłokowskiego. Obchodzimy z lewej gospodarstwo, za którym w prawo - na wzniesienie odchodzą znaki czarne. Przez pola, następnie skrajem lasu i łąk podążamy w kierunku północno-wschodnim. Mijamy kolejno dwie polany i wzdłuż potoku osiągamy skraj lasu. Przez łąkę wychodzimy z doliny Wogry na brukowaną drogę i skręcamy w prawo mając naprzeciw zabudowania PGR w miejscowości Lipno 2.

13,2 Stąd widok w kierunku północnym na dolinę Wogry i niewielkie jeziorko. Mijamy po lewej niewielki staw, następnie za wzniesieniem pojedyncze gospodarstwo. Śródpolną, wysadzaną drzewami drogą docieramy do kilku zabudowań należących do wsi Czarnkowie. Mijamy po lewej zabytkową chałupę o konstrukcji szachulcowej, naprzeciw niej na słupie bocianie gniazdo. Dochodzimy do kolejnego gospodarstwa, za którym, przy transformatorze, skręcamy w lewo w drogę polną ze skarpami porośniętymi dziką różą i jeżynami. Mijamy kolejną zabytkową chałupę szachulcową z XIX wieku i dochodzimy do kolejnych wiejskich gospodarstw i za nimi wychodzimy na drogę o nawierzchni brukowej i skręcamy w lewo. Droga skręca w prawo i przez las obniża się do Doliny Pięciu Jezior. Za zakrętem schodzimy przez las w lewo do biegnącej równolegle leśnej drogi, przecinamy bruk i dochodzimy lasem do pojedynczych zabudowań.

16,5 Stąd brukiem można dojść do przystanku PKS na trasie Połczyn Zdrój - Czaplinek położonego w odległości 200 metrów. Od zabudowań szlak wiedzie pod linią energetyczną trawiastym stokiem na górną krawędź doliny. Pod nami jezioro Głębokie, jedno z pięciu nanizanych na nitkę górnej Drawy. Trasa prowadzi teraz skrajem pola i porośniętej chaszczami krawędzi doliny. Zataczamy łuk w kierunku wschodnim i drogą dochodzącą z prawej od samotnego gospodarstwa wychodzimy nad trawiasty stok doliny. Schodzimy ścieżką do dochodzącej z prawej drogi polnej i wychodzimy przez mostek na Drawie na szosę Połczyn Zdrój - Czaplinek. Skręcamy w prawo, teraz szlak prowadzi drogą biegnącą podnóżem stromego i wysokiego stoku porośniętego lasem bukowym.

19,0 Z prawej od szosy dochodzi jezioro Małe. Za jeziorem schodzimy z asfaltu w prawo, przechodzimy mostkiem przez Drawę i podmokłą drogą leśną, a następnie ścieżką pokonujemy zachodnie zbocze doliny. Początkowo skrajem zalesionej krawędzi, następnie drogą polną podążamy na południe. Mijamy kilka zabudowań kolonii Kluczewo. Wzdłuż trasy porozrzucane są liczne pagórki, między nimi mokradełka i zagajniki.

22,7 Na skraju wsi wychodzimy na dochodzącą z prawej szosę z Nowego Worowa. W centrum wsi na rozwidleniu z kościołem kierujemy się w lewo. Jednonawowy kościół neogotycki p.w. św. Jana Chrzciciela wybudowany został w 1850 roku. Posiada pięcioboczne zamknięte prezbiterium i wieżę zwieńczoną hełmem piramidalnym. Przy ulicy Gminnej wzniesiono w 1966 roku pomnik z trzech bloków granitowych poświęconych żołnierzom 9 pp 3 Dywizji Piechoty. Na podstawie pomnika Krzyż Walecznych.

23,3 Na następnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i obniżamy się do szosy Połczyn Zdrój - Czaplinek. Wychodzimy w prawo na asfalt przy przystanku PKS Kluczewo. Droga wiedzie na południe wzdłuż widocznego z lewej jeziora Prosino (powierzchnia 115 ha). Brzegi jeziora są na ogół niedostępne, a nadjeziorne mokradła i szuwary stanowią miejsce lęgowe ptactwa wodnego i błotnego, m.in. łabędzi. Z tego powodu został tutaj utworzony rezerwat ornitologiczny. Dochodzimy do skrzyżowania z drogą bitą i skręcamy w lewo. Przez pola - obchodząc południowy skraj jez. Prosino - docieramy do niewielkiej wioski Prosinko.

26,3Przed zabudową przechodzimy przez most na Drawie. Szlak prowadzi między domami, następnie - przed południowo-wschodnim krańcem miejscowości skręcamy w prawo na kolejny most na rzece. Droga prowadzi w kierunku południowym przez pola i zagajniki, zachodnim skrajem doliny Drawy, do osady Huta Drawska.

27,9 Mijamy kolejne zagajniki, następnie odchodzimy w prawo przez las sosnowy od doliny rzecznej. Na skraju lasu i pól dochodzą z drogą z lewej znaki zielone. Stąd do ośrodka "Eden" nad jeziorem Żerdno w lewo 600 metrów. Szlak wychodzi na szosę Połczyn Zdrój - Czaplinek i dalej w lewo asfaltem wchodzi do Starego Drawska, obok zachodniego skraju jeziora Żerdno (powierzchnia 205 ha, głębokość 36 metrów) zwanego również Srebrnym.

31,0 Tu również przystanek PKS linii Połczyn Zdrój - Czaplinek. We wsi z prawej mijamy restaurację i drogę dojazdową do kolejnego ośrodka wypoczynkowego górników i przechodzimy przez most na Drawie łączącej jez. Żerdno z widocznym po prawej jeziorem Drawsko. Przed nami zabytkowy kościół neogotycki p.w. Wszystkich Świętych z 1870 roku bez wieży. Wzniesiony został z cegły i kamieni polnych. Posiada charakterystyczne dla neogotyku szczyty schodowe ze sterczynami. Zaraz za kościołem na wzgórzu położone są ruiny zamku Drahim. W tym najwęższym na wzgórzu smyku między jeziorami miejscu joannici w XIII wieku wznieśli warownię. Rozbudowana przez Jagiełłę, strzegła od północy granic Wielkopolski. Od 1763 roku w ruinie, zachowały się mury kwadratowego dziedzińca z zarysem fundamentów i studni. Spod murów zamku widok na oba jeziora. Opuszczamy miejscowość drogą wiodącą południowym brzegiem jeziora Żerdno. Po prawej zalesiony Półwysep Drawski. Na krańcu tego półwyspu u brzegów jeziora Drawsko około 1 kilometra od wsi znajduje się grodzisko wyżynne otoczone fosą z VIII - IX wieku.

32,9 Szosą odbijamy od jeziora w kierunku południowym. Na skraju lasu schodzimy w prawo i docieramy do ścieżki wędkarskiej wiodącej brzegiem jeziora Drawsko. Ten odcinek trasy jest szczególnie uciążliwy podczas długotrwałych opadów. Rowerzyści powinny z tego miejsca dojechać do Czaplinka szosą. Wędrujemy wzdłuż brzegu jeziora na południe. Obok szlaku kilka ośrodków wypoczynkowych - "Nortech", "Zodiak" i "Drawtur". Istnieje możliwość rozbicia namiotu.

36,8 Drogą dojazdową do ostatniego ośrodka wychodzimy w Czaplinku na szosę wlotową z Połczyna Zdroju przy kempingu i miejskim kąpielisku, naprzeciw stacji benzynowej. Mijamy stadion i amfiteatr i ulicą Drahimską wchodzimy obok zajazdu "Czapla" do centrum miasta. Skręcamy w lewo, mijamy restaurację "Pomorska" (specjalnością kuchni jest łowiona na drawskich jeziorach sielawa), a następnie w prawo. Wychodzimy na rynek z zabytkową zabudową.

38,7 Ulicą Moniuszki dochodzimy do ulicy Dąbrowskiego i wspólnie z dochodzącymi z lewej znakami niebieskimi skręcamy w prawo do placu 3 Maja. Tu przy dworcu PKS koniec naszego szlaku i zarazem niebieskiego.